Pensioenleeftijd 68: een nieuwe uitdaging voor pensioenuitvoerders?

publicatie-procesoptimalisatie-voor-afkoop-klein-pensioen

Per 1 januari 2018 gaat de pensioenrichtleeftijd omhoog van 67 naar 68 jaar. De eerdere verhoging van de pensioenrichtleeftijd naar 67 jaar vond plaats op 1 januari 2015. Ook in de toekomst wordt de pensioenrichtleeftijd naar verwachting nog meerdere keren naar boven bijgesteld.

Waarborgen van kwaliteit

Om de verhoging van de pensioenrichtleeftijd goed door te kunnen voeren worden door pensioenuitvoerders veelal projectorganisaties opgericht. Het op tijd afronden van het project, binnen het budget, met volledige realisatie van de scope is een uitdagende klus. Daarnaast geeft het borgen van de kwaliteit van de bijbehorende communicatie nog een extra dimensie aan de complexiteit van dit traject.

Goed beslagen ten ijs komen

Nu een nieuwe verhoging van de pensioenrichtleeftijd voor de deur staat, willen wij een aantal aandachtspunten voor deze verhoging benadrukken, om u te helpen meer grip op het doorvoeren van deze en volgende verhogingen te krijgen. Deze aandachtspunten geven inzicht in de kansen en bedreigingen die horen bij de implementatie van de verhoging van de pensioenrichtleeftijd. Dit biedt u de mogelijkheid om winst te behalen op efficiëntie, effectiviteit en klantbeleving.

Proces, IT, communicatie en legal

In een aantal blogs gaan wij steeds dieper in op één van deze aandachtspunten. Het proces, IT, communicatie en juridische aspecten zullen hierbij aan bod komen. Hierbij wordt teruggekeken op ervaringen met de aanpassing naar pensioenrichtleeftijd 67. Wat is voor herhaling vatbaar en wat kan er beter? Ook wordt er vooruit gekeken. Welke kansen biedt de verhoging naar pensioenrichtleeftijd 68 om toekomstige verhogingen te faciliteren? Welke mogelijkheden zijn er om zaken verder te automatiseren?

Aan het einde van deze blogserie verschijnt een blog waarin wij enkele (uiteraard geanonimiseerde) praktijkvoorbeelden geven van issues die wij tegen kwamen bij de eerdere projecten, en hoe deze opgelost zijn.

Lees alle blogs

Opdrachtgevers

  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin