Pensioenleeftijd 68: Hoe legt u dat uit?

Pensioenleeftijd 68: Hoe legt u dat uit?

Aan de communicatie rondom pensioenen heeft u afgelopen jaren veel aandacht moeten besteden. Uiteindelijk heeft het effect gehad: uw pensioencommunicatie voldoet aan de regelgeving die de AFM heeft uitgewerkt. Helder. Maar dat is uw standaardcommunicatie. Nu moet u gaan communiceren aan uw klant, de werkgever, en aan de verzekerde dat er (weer) iets aan hun pensioenregeling gaat wijzigen. Waar moet u daarbij op letten, en welke valkuilen moet u vermijden?

Als u ervoor gekozen heeft om een nieuwe actieve polis met eindleeftijd 68 af te geven en de oude (met eindleeftijd 67) premievrij te maken, dan moet u dit aan de verzekerde uit kunnen leggen in duidelijke taal. De verzekerde heeft op zijn minst al twee polissen (eentje met eindleeftijd 65 en eentje met eindleeftijd 67) en dan tellen wij voor het gemak die hele oude premievrij polis met een eindleeftijd van 62 nog niet eens mee. Hoe gaat u de verhouding tussen die verschillende polissen uitleggen aan iemand die, ondanks de vele pogingen en campagnes, nog steeds nauwelijks geïnteresseerd lijkt te zijn in zijn pensioen? Hoe gaat u om met de verzekerde die zich echt gaat verdiepen en door de bomen het bos niet meer ziet? Als u als er voor gekozen heeft om alle pensioenen om te zetten naar één polis, dan moet u ook de werkgever actief bij deze wijziging betrekken. Dat is weer een extra ronde communicatie.

Online pensioenomgevingen

Pensioenuitvoerders hebben in de afgelopen tijd massaal online pensioenomgevingen gecreëerd voor werkgevers en verzekerden. Dat is een hele verbetering in de logistiek rondom communicatie. Maar die online pensioenomgeving leent zich natuurlijk niet alleen voor brieven. Ook (korte) filmpjes over de veranderingen zijn op deze manier makkelijk te verspreiden. En u kunt nu beschikken over relevante data: leest of bekijkt de klant de boodschap? En door middel van het verspreiden online-vragenlijsten heeft ook gelijk inzicht of uw boodschap begrepen wordt.

Communicatie is essentieel

Online omgevingen kunnen worden gevoed vanuit de tool die gebruikt wordt bij de omzetting van 67 naar 68. Daarmee is ook communicatie een essentieel onderdeel van het proces geworden. Heeft u er al aan gedacht op welke tijdstippen u gaat communiceren? Achteraf? Of ook al eerder in het proces? Veel communiceren is goed maar de kans bestaat natuurlijk dat de verzekerde afhaakt voor het proces is afgelopen. Weet u hoe de klant en verzekerde reageerden op de communicatie rondom eerdere verhogingen? Kreeg u veel vragen terug? Of viel het u mee? En als u weinig reacties terug heeft gekregen, betekent dat dan dat de verzekerden uw boodschap hebben begrepen?

Beslissingen over communicatie rondom veranderingen in de pensioenregeling zoals een verhoging van de pensioenrichtleeftijd zijn tot nu toe vaak (te) laat genomen. Misschien is dat altijd goed gegaan. Maar wij raden u aan al ruim van te voren over het communicatiebeleid na te denken. Zoals u hierboven gelezen heeft zijn er op dat gebied tal van keuzes te maken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de inhoud van de communicatie. Maar die is helder, toch...?

Lees alle blogs

Opdrachtgevers

  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin
  • Centraal Beheer
  • ASR
  • Delta Loyd
  • Robeco
  • Rabobank
  • Achmea
  • Hibin